Hvad er online terapi og hvordan fungerer det?

Med teknologiens udvikling bliver online terapi mere og mere udbredt. Kort fortalt foregår online terapi gennem en skærm. Online terapi bliver også kaldt netterapi, fjernterapi og e- terapi.

Fordele og ulemper ved online terapi i kontrast til traditionelle psykologforløb

Fleksibiliteten som online terapi giver er en stor fordel. Det betyder, at du kan have et terapeutisk forløb i forbindelse med at du fx;

  • Er på udvekslingsophold, højskole, efterskole eller på ferie.
  • Bor langt væk fra den psykolog du ønsker at gå hos.
  • Bliver udfordret i forbindelse med transport grundet fysiske problemer.
  • Har travlt og ønsker at spare transporttiden.
  • Lider af socialfobi, angst eller en anden problematik, som udfordrer dig og gør det svært at komme ud.

Mange med særligt angst og depression oplever, at det kan være svært at komme ud af døren. Man kan være så tynget af sine psykiske udfordringer, at alene tanken om at få tøj på og komme afsted, sætter kaskader af alarm og modløshed igang. Samtidig er det netop i sådan en situation, at det vil være godt at snakke med en psykolog. Her er online terapi en oplagt løsning, da du kan sidde derhjemme i trygge rammer. Enten til brug under hele forløbet, eller som springbræt til ansigt-til-ansigt.

Ulempen ved online terapi er naturligvis, at man ikke sidder i samme rum. Risikoen er at dele af vigtig kommunikation går tabt. Kommunikation er nemlig ikke kun det som kommer ud af vores mund, men også vores blik, vores gestikulation, kropsholdning mm. Fraværet af det kan komme til at forstyrre samarbejdet og i værste tilfælde, kan man komme til at føle, at psykologen ikke forstår og “ser” én. Læs mere under “tips til vellykket online terapi” længere nede.

Derudover udfordrer online terapi din anonymitet og data. På trods af, at reglerne om datasikkerhed er blevet skærpet i forbindelse med GDPR (Persondataforordningen), så er det desværre ikke særlig gennemskueligt, hvilke platforme der er ordentligt krypteret. Det kommer jeg mere ind på længere nede.

Tips til vellykket online terapi

For at tilvejebringe de bedste rammer for et vellykket terapiforløb online, kan jeg stærkt anbefale at følge disse punkter. De kan måske virke trivielle og deraf ligegyldige, men forskning viser, at de har stor betydning for terapiforløbet. Når du går igang med online terapi med mig, må du derfor meget gerne læse nedenstående punkter igennem før vi går igang:

  1. Find et uforstyrret sted: Find et trygt og roligt sted, hvor samtalen skal foregå. Selvom mange føler sig trygge med dem de bor sammen med, og måske ingen hemmeligheder har over for dem, vil jeg stadig anbefale, at man finder et rum, hvor man så vidt muligt kan snakke uden andre kan høre det. Der kan dukke emner eller reaktioner op under samtalerne, som man ikke regnede med. Her kan man have behov for at andre ikke hører det.
  2. Hav styr på det tekniske: Er der skruet op for både lyden og mikrofonen, og har du det måske bedst med høretelefoner? Er der nok strøm? Hav så vidt muligt styr på det tekniske før du går i gang, så tiden primært kommer til at bruges på det vigtigste – dig.
  3. Sid med en arms længde fra skærmen: Det er rarest for begge parter, at man kan se hinanden fra omkring maven og op. Det kan man sørge for ved at have omkring en arms længde til skærmen. Sørg også for at skærmen er i øjenhøjde, fx ved at have en stak bøger under dit device.
  4. Hav evt. noget at skrive med + din kalender i nærheden: Igen handler det om at spare tid. Hvis nu du ønsker at huske noget af det vi snakker om, eller der er en øvelse du vil skrive ned, er det smart at du har noget at skrive med i nærheden. Det samme gælder din kalender ift. at aftale en ny tid.

Datasikkerhed ved online terapi

De fleste har godt bemærket, at internettet er en virtuel Big Brother, hvor ens klik og data bliver opsnappet. Så snart du har søgt på en rejse, bliver du pludselig spammet med reklamer for diverse rejsedestinationer. De fleste studser over det og lægger ikke mere i det. Men med en psykologsamtale, hvor du deler private og følsomme detaljer om dig selv, vil du gerne have at det forbliver mellem psykologen og dig. Der findes desværre mange usikre platforme derude, hvor samtalerne kan blive optaget. Skype og Facetime er nogle af dem. Det er årsagen til, at jeg selv har udelukket online terapi tidligere. Jeg har dog fundet en løsning nu.

Jeg anvender Signal til online terapi. Europa-Kommissionen anvender og anbefaler platformen, ligesom forskellige IT-eksperter og kryptografer gør. Det er desuden Europa-Kommissionen, som har udarbejdet og vedtaget GDPR (Persondataforordningen). Kilde (23.02.20): https://www.politico.eu/article/eu-commission-to-staff-switch-to-signal-messaging-app/

Da teknologi er i konstant udvikling, holder jeg løbende øje med både Signal, men også hvis der skulle komme en endnu bedre løsning.

Hvordan fungerer online terapi hos Elena Leah

  • Bestil en tid hos mig her.
  • Download Signal på din telefon her. Den er gratis og vil også kunne bruges til samtaler med andre end mig. (Hvis du ikke har en smartphone, så kontakt mig for mere info).
  • Send en sms/mail til mig med dit nummer.
  • Find et uforstyrret rum + et sted din telefon kan stå med en arms længde fra dig. Det er vigtigt, at du ikke behøver at holde telefonen under hele samtalen. Signal arbejder på, at der også vil være mulighed for videosamtaler på bærbaren i fremtiden.
  • Gør det behageligt for dig selv. Lav gerne en kop te, kaffe eller hvad du normalt holder af at drikke.
  • Når vores aftalte tid går igang, ringer jeg dig op via app’en.
  • Vi snakkes.