Starten på en forandring

Jeg mener, at din terapeutiske proces allerede starter, når du gør dig de første ønsker om en forandring. Afhængig af problematikken, kan du føle, at nu skal der ske noget. Situationen skal ændres. Du er måske kørt død i de samme mønstre og problemer, eller også står du i en situation, som du ikke ved hvordan du skal komme ud af. Uanset din udfordring og situation – hvis du sidder og læser dette, er du allerede godt på vej. Du har anerkendt, at det måske vil være godt for dig at få snakket om tingene og få det vendt med en professionel. For nogle tager det skridt mange år, for andre sker det så snart problemet opstår. Du er nået hertil nu – godt gået.

Terapi hos psykolog Elena Leah

Min holdning er, at alle mennesker er unikke og derfor også skal mødes sådan. Når du kontakter mig, gør jeg mig derfor umage med, at du skal føle dig taget godt imod og forstået. Som udgangspunkt bruger vi første session på, at jeg hører dig om, hvor du er i dit liv lige nu, hvad du gerne vil arbejde med og ikke mindst, hvilke ønsker du har med terapien. Det hele tilpasses dit tempo, for vi er alle forskellige og udvikling tager oftest tid. Undervejs i terapiforløbet vurderer vi i fællesskab, hvordan det går. Vi kigger på om samtalerne hjælper dig og giver mening i forhold til de udfordringer du har.

Psykologer arbejder alle forskelligt. Udover et personlige præg på terapien, har de fleste af os arbejdsmetoder vi støtter os op af. Jeg arbejder selv med udgangspunkt i narrativ terapi og løsningsfokuseret terapi. Begge terapier er anerkendte og brugte metoder, men det er samtidig vigtigt for mig at tilpasse terapien til den enkelte. For nogen virker det at snakke sig ud af problemerne, for andre er det godt med øvelser og information om deres udfordringer. Sammen finder vi løbende ud af, hvad der fungerer for dig.

Hvad er den bedste måde at forberede sig til terapi på?

Du skal egentligt bare være dig. Nogen finder det trygt at forberede, hvad det er de gerne vil snakke om, mens andre kommer og starter med at fortælle et tilfældigt sted fra. Der er ingen rigtig eller forkert måde at forberede sig på.

Jeg vil invitere dig til at sætte noget tid af til efter terapisessionen, til at passe på dig selv. For nogen kan det nemlig være en stor mundfuld at komme til en endnu-fremmed og åbne op om sårbare og private ting. Det kan være, at du er én af dem, som har brug for lige at fordøje oplevelsen i rolige og trygge omgivelser. Det er helt normalt. Andre går ud fra sin første session med armene i vejret og et stort smil – de føler at de endelig har taget hul på noget svært og gør noget godt for sig selv. Igen er det meget forskelligt, hvordan vi oplever og tackler tingene.

Skal vi snakke om min barndom?

Mange har det indtryk, at man skal fortælle om sin barndom, når man kommer hos en psykolog. Den opfattelse stammer fra terapiens tidlige år, hvor særligt Sigmund Freud og hans tilgang var dominerende i Vesten. Freud var interesseret i sine patienters barndomserindringer, og ud fra bla. dette, udsprang hans teori om psykoanalysen. Der er gået mange år siden, og mange nye måder at anse menneskets psyke og terapi er kommet til. Fx mener den løsningsfokuserede terapi, at vi skal kigge fremad, i stedet for tilbage, for at løse en udfordring. Vi lever trods alt livet forlæns, og ikke baglæns.

For nogen kan det være gavnligt og tiltrængt at snakke om barndommen, mens andre får mere ud af at kigge på nuet og fremtiden. Det afhænger af din udfordring og hvad du selv finder givende.

Hvor ofte skal jeg gå til psykolog, før jeg kan mærke bedring?

Det er et spørgsmål mange folk stiller, og med god grund. Desværre findes der ikke et ensidigt svar på det. Psykologisk forskning viser, at man ofte ser en ændring efter 6-7 terapisessioner. Men det afhænger meget af problematikken og om terapi overhovedet er noget for én. Netop derfor er det vigtigt løbende, at vi i fællesskab også snakker om hvorvidt vi er på rette vej i terapien. På den måde kommer du forhåbentligt hurtigere til det, som du er kommet for.

Jeg råder altid til, at man er indstillet på, at det kan tage noget tid at få det godt igen – så kan man blive glædeligt overrasket, hvis det går hurtigere end forventet.

Hvis du bliver ved med at gøre, hvad du altid har gjort, vil du fortsætte med at få, det du altid har fået.